Wednesday, November 10, 2010

Keindahan kata-kata...Perkahwinan...Part 1...

PERKAHWINAN

Sekarang, cinta mulai menciptakan puisi dalam prosa kehidupan untuk mencipta fikiran-fikiran masa lalu.Menjadi nyanyian pujian agar bersenandung siang di siang hari dan menyanyi pada malam hari.
Sekarang, hasrat menyingkap tabir keraguan dari kebingungan pada tahun-tahun yang telah belalu.Dari rangkaian kesenangan, ia menuju kebahagiaan yang hanya dapat di lampaui dengan kebahagiaan jiwa ketika ia memeluk TUAN nya...
Itulah dua peribadi kukuh berdiri berdampingan untuk mempertentangkan cinta mereka dengan kedengkian dari takdir yang lemah.
Itulah perpaduan anggur kuning dengan anggur warna lembayung untuk menghasilkan paduan keemasan warna cakerawala fajar merekah.
Itulah pertentangan dua roh. Untuk pertentangan dan kesatuan dua jiwa. Ia adalah curahan hujan jeernih dari langit murni ke dalam kesucian alam membangkitkan kekuatan-kekuatan ladang yang penuh berkat.
Apabila pandangan pertama dari wajah sang kekaasih adalah seperti benih yang ditaburkan oleh cinta.Di ladang hati manusia dan ciuman pertama dari dua bibir adalah seperti bunga pertama cabang kehidupan.Maka perkahwinan adalah buah pertama dari bunga pertama benih itu.


BALASAN PERKAHWINAN(renungan berkeluarga)

Bagi yang bujang satu iktibar.Bagi yang belum/bakal berkeluarga suatu pengajaran. Bagi yang berkeluarga perlu mengajar...

Wahai SUAMI renungkanlah....
Pernikahan atau perkahwinan menyingkap tabir rahsia.Isteri yang kamu nikahi tidaklah semulia Khatijah.Tidaklah setaqwa Aisyah dan tidaklah setabah fatimah..
SEBAB:
isterimu hanyalah wanita akhir zaman yang mempunyai cita-cita menjadi solehah.Pernikahan atao perkahwinan mengajar kita kewajiban bersama.
Isteri menjadi tanah, kamu langit penaungnya.
Isteri menjadi tanaman ladang, kamu memagarnya.
Isteri kiasan ternakan, kamu gembalanya.
Isteri adalah murid, kamu adalh mursyid nya.
Isteri bagaikan anak kecil dan kamu tempat nya bermanja.Saat isteri menjadi madu, kamu teguklah sepuas-puasnya.Seketika isteri menjadi racun,kamulah penawar bisanya.Seandainya isteri tulang yang bengkok, berhatilah meluruskan nya...

to be continue.....:)

No comments:

Post a Comment